سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در تجربه ها دانشی تازه است . [امام علی علیه السلام]

 
وبلاگ ازدواج عاقلانه سازمان ملی جوانان استان چهارمحال وبختیاری

i در تحقیقات برای ازدواج از چه کسانی تحقیق کنیم

پنج شنبه 88/9/19 ساعت 9:45 صبح

 

در تحقیقات برای ازدواج از چه کسانی تحقیق کنیم؟ چه سؤالاتی بپرسیم؟ پاسخ های ضد و نقیض را چگونه تفسیر کنیم؟

راههای ارزیابی و تحقیق و منابع آن عبارتند از :

1- اعضای خانواده فرد- مثلاً شما خواستگاری رفته اید. بگوئید (( حتماً در مورد من تحقیق کنید، هر کجا خواستید آدرس می دهم)). ضمن اینکه بگوئید (( من هم می خواهم در مورد شما تحقیق کنیم)). خود مطرح کردن تحقیق یک محک زدن است. خود پیشنهاد تحقیق یک محک است. کسی که ریگی به کفشش نباشد استقبال می کند. افراد مشکل دار نسبت به تحقیق نگران می شوند. ممکن است یک مشکل کوچک یا بزرگ داشته باشد ، مشکل کوچک ممکن است این باشد که اعتماد به نفس یا قدرت اعتماد به دیگران نداشته باشد. ممکن است مشکل بزرگی مثل نداشتن قدرت اعتماد کردن باشد.ممکن است سابقه منفی داشته باشد. بگوئید (( می خواهم با خانواده ات در مورد تو صحبت کنم. با پدرت، مادرت، زن برادرت در مورد تو تحقیق کنم)). این امر سودهای چند گانه دارد. وقتی با برادر فرد به تنهایی در مورد او صحبت می کنید. مهم نیست پاسخ درست یا نا درست می دهند مهم اینست که یک پیام مهم به آن فرد و خانواده اش می دهید اینکه شما آدم حواس جمعی هستید آن خانواده هم حواسش جمع است که فرد دقیقی آمده . پس اولین منابع تحقیق اعضائ خانواده فرد مورد نظر هستند.

2-دومین منبع تحقیق اقوامی مثل عمو و دائی هستند. این باعث می شود ظرفیت فرد هم محک بخورد. چقدر ظرفیت داری در موردش از کسانی که با او حتی اگر بد هم هستند تحقیق شود. ممکن است فرد مخالفت کند این نیز یک محک است. که فرد برای شما و حقوق شما ارزش قائل نمی باشد. ولی اگر از تحقیق استقبال می کند ، این نشان می دهد فرد ظرفیت روانی دارد.

3- همسایه

4- همکلاسی های دانشگاه و سال آخر دبیرستان

5- معلمین سال آخر دبیرستان سال آخر دانشگاه و اساتید مشاور(اگر فرد دانشگاه رفته است)

6- مشاورین دانشگاه

7- دوستانی که خود فرد معرفی می کند. منتها باید این فرض را در نظر گرفت که ممکن است با دوستان ائتلاف کرده باشد. پس سراغ دوستان که می روید، یکی دو دوست که معرفی نکرده را شناسائی کرده و از آنها هم تحقیق کنید.

8- هم ااطاقی ها در خوابگاه و محل کار

9- هم تیمی های ورزشی

10- همکاران

11- رؤسا

2- دومین راه تحقیق، تحقیق در مورد منابع تحقیق است. مثلا اگر از همسایه تحقیق می کنید در مورد خود همسایه هم تحقیق کنید. یا اگر از عمو تحقیق می کنید ، از کسی دیگری هم در مورد عموی تحقیق کنید. در واقع باید صحت منابع تحقیق مورد بررسی قرار گیرد که چقدر قابل اعتماد هستند. از دوستان تحقیق کنید در مورد خود دوستان هم تحقیق کنید که چگونه افرادی هستند.

3- سومین کار برای ارزیابی فرد نظر خواهی از مشاور متخصص در زمینه ازدواج است.

مشاور ازدواج ممکن است با اجرای تست های روانشناسی و مصاحبه ارزیابی دقیقی بعمل آورده و اطلاعات مهمی در اختیار ما بگذارد.

4- یکی دیگر از منابع تحقیق نظر خواهی از افراد است مثلا می توان فرد را به افراد موفق، اساتید دوستان متأهل و رشد یافته معرفی کرد و از آنها خواست نظر بدهند.

راه دیگر این است که از پدر و مادر بخواهیم فرد را ارزیابی کنند.مثلا (( بابا فرض کن تو می خواهی با این فرد ازدواج کنی، این فرد را چگونه ارزیابی می کنید)).

ممکن است سوال شود افراد زیر بار این شکل ارزیابی ها نمی روند در پاسخ باید گفت :فردی که بالغ شده است از این ارزیابی ها استقبال می کند و می گوید این فرد آدم دقیقی است می خواهد درست برای زندگی اش سرمایه گذاری کند همین طوری روی بال هوا تصمیم گیری نمی کند. کسی که بالغ نباشد می گوید: (( چه ادا اطورها، چه سوسول بازی ها این کارها چیه))؟ حاضر نیست وارد چنین سیستمی شود. اجازه نمی دهد ارزیابی شود. کسانی که نگاه سلطه گرا یا نه دارند این شیوه ها را نمی پسندند.

5- راه دیگر گفتگو در حضور والدین، افراد موفق، مشاور، دوستان متأهل است.برای مثال شما با هم در حضور آنها با یکدیگر در مورد زندگی آیندتان گفتگو کنید. در واقع مثل این است که آنها دارند فیلم زندگی شما را نگاه می کنند. بعد از آنها بخواهید نظر بدهند. آنهاییکه قصد تصاحب ندارند می پذیرند.

6 -تکنیک دیگر، با در نظر گرفتن فرهنگ و شرایط خانوادگی ،ایجاد فرصت های مهمانی های متعدد، بازمان طولانی است. انسان ها با گذشت زمان خود واقعی شان را نشان می دهند.

مثلاً در خانواده اگر خواهر و برادر قهر باشند ممکن است تا یک ساعت نشان ندهند اما ظرفیت روانی انسانها برای اینکه بتوانند قهر نمانند، یکساعت است، بعد لغزش های کلامی و رفتاری خودش را نشان می دهد. گردش یک شکل دیگری است ولی مسافرت را به هیچ وجه توصیه نمی شود. چرا که مسافرت یک فضای هیجانی مثبت ایجاد می کند که افراد در مورد معیارها تخفیف داده عمل می کنند. اینکه می گویند اگر می خواهید کسی را بشناسید با او سفر بروید برای شناخت یک نفر همجنس است. نه با یک نفر از جنس مخالف .مسافرت با جنس مخالف ایجاد وابستگی می کند. در مورد عصبانی کردن هم همین است. ممکن است همسر آینده تان را عصبانی کنید و رابطه قطع شود..


نوشته شده توسط: ازدواج عاقلانه

نوشته های دیگران ()


i ْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

 در تحقیقات برای ازدواج از چه کسانی تحقیق کنیم
مزایای ازدواج
ده ارتباط بی سرانجام در ازدواج (1)
[عناوین آرشیوشده]


خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها ::
44130

:: بازدیدهای امروز::
2


:: بازدیدهای دیروز::
5


:: درباره خودم ::

وبلاگ ازدواج عاقلانه سازمان ملی جوانان استان چهارمحال وبختیاری

:: لینک به وبلاگ ::

وبلاگ ازدواج عاقلانه سازمان ملی جوانان استان چهارمحال وبختیاری

:: پیوندهای روزانه ::

سازمان ملی جوانان [60]
[آرشیو(1)]

:: اوقات شرعی ::

::فهرست موضوعی یادداشت ها ::

چه کسانی برای ازدواج مناسب نیستند[3] . ازدواج[2] . انتخاب همسر[2] . بی سرانجام . دلایل نادرست ازدواج . ده ارتباط . ده ارتباط بی سرانجام در ازدواج(1) . ده ارتباط بی سرانجام در ازدواج(2) . شرایط مشکل زا . مزایای ازدواج .

:: آرشیو ::

انتخاب همسر
دلایل نادرست ازدواج
پرسشهای ازدواج
آشنایی در ازدواج
نظریه های آشنایی در ازدواج
ده اشتباه در فرایند آشنایی
شهریور 1387
آذر 1387

:: خبرنامه ::