سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانش، ثمره حکمت است و درستی ازشاخه های آن . [امام علی علیه السلام]

 
وبلاگ ازدواج عاقلانه سازمان ملی جوانان استان چهارمحال وبختیاری

i آشنایی در ازدواج

یکشنبه 87/5/13 ساعت 1:9 عصر

 

آشنایی در ازدواج

1- اولین گام ازدواج چیست ؟

2- اولین گام آشنایی چیست و چرا آدمها به سمت آشنایی با یک فرد خاص می روند ؟

3- جذابیت چیست و شما چه برداشتی از جذابیت دارید ؟

4- انواع جذابیت چیست و برای شما کدام یک مهمتر است ؟

5- برای ازدواج کدام یک را ترجیح می دهید؟

الف- فردی که بیشتر همانند و شبیه به شما باشد؟

ب- فردی که بیشتر تکمیل کننده شما باشد؟

ج- فردی که هم شبیه و هم مکمل شما باشد؟

6- در دوستان صمیمی معمولا کدام حالت بیشتر مشاهده می شود؟

الف- همانندی

ب- تکمیل کنندگی

ج- هر دو

7- به طور کلی روندی که افراد در انتخاب همسر طی می کنند چیست؟

8- در دوره آشنایی با چه مواردی آشنا می شویم؟

9- علاقه مندی و دلبستگی در دوره آشنایی چه جایی دارد؟

10- آشنایی با افراد چه مزایا و چه محدودیتهایی دارد؟

11- به نظر شما در دوره آشنایی افراد چه اشتباهاتی را ممکن است مرتکب شوند؟

 آشنایی اولین گام برای ازدواج است. به طور سنتی در جامعه ما آشنایی از طریق خواستگاری انجام می شود که شکل آن در نقاط مختلف ایران متفاوت است.

جذابیت :

معمولا اولین گام جهت آشنایی با یک نفر جذابیت اوست. جذابیت در آغاز و گسترش آشنایی زن و مرد تاثیر به سزایی دارد اما یکی از حوزه هایی است که دربارله آن مطالعات اندکی انجام گرفته است چرا که تا کنون فکر می شده است که جذابیت موضوع مناسبی برای مطالعه نیست.

در مطالعات انجام شده این نتیجه بدست آمده است که جذابیت ظاهری بیشترین تاثیر غیر منطقی را بر اکثریت افراد دارد و یکی از مهمترین شاخصه هایی است که با تعداد افراد خواستار ازدواج با فرد تاثیر دارد. در نگاه اول جذابترین افراد به احتمال زیاد افرادی گرم، حساس، مهربان، به روز و با کفایت هستند (دوین و دیگران، 1972). در یک مطالعه بین فرهنگی که سی و سه فرهنگ در نقاط مختلف جهان را در بر می گرفت ظاهر فیزیکی در همه موارد به عنوان جذابترین عامل توسط مردان ذکر شده بود در حالی که خانمها به دور نمای مالی مردان و بلند پروازی آنها سخت کوشی و جدی بودن آنها توجه می کردند (باس ، 1989، 1994). آیال واقعا در همه جهان زنان و مردان بر روی این موارد توافق دارند؟ قضیه به این سادگی نیست در تحقیق باس همه افرادی که به پرسشنامه های تحقیق پاسخ داده بودند چه مرد و چه زن ویژگیهای شخصیتی فهیم مهربان و باهوش را بر قدرت کسب و کار یا جذابیت ظاهری ترجیح داده بودند.

در برخی تحقیقات قدرت کسب و کار مردان و جذابیت ظاهری خانمها از هم تفکیک شده اند و اولویت این دو مورد در برابر دیگر عوامل شخصیتی مورد توجه گرفته است. برخی تحقیقات نشان داده است که این دو عامل قبل از دیگر عوامل شخصیتی مورد توجه قرار می گیرد (هاسبراگ، 1998 ، تانسند و وایرزمن ، 1998) و تحقیقات دیگر نشان داده اند که این دو عامل بعد از دیگر عوامل شخصیتی مورد توجه قرار می گیرند (دیسراچرس ، 1995). به طور تقریبی می توان گفت که جذابیت ظاهری در فرایند آشنایی برای مردان از اهمیت بیشتری برخوردار است و کیفیتهای شخصیتی برای زنان مهمتر است. در مطالعه ای که توسط نوید (1984) انجام شد اولویتهای مردان برای آشنایی، بیشتر جنبه های جذابیت ظاهری را در بر می گرفت و اولویتهای خانمها برای آشنایی مخلوطی از ویژگیهای ظاهری و شخصیتی بود اما هنگامی که در این تحقیق مردان و زنان ویژگیهای با اهمیت برای انتخاب همسر را دسته بندی کردند فهرست آنها به طور معناداری شبیه به هم بود این فهرست به ترتیب اولیوت عبارت بود از : 1- صداقت 2- شخصیت 3- وفاداری و تعهد 4- حساسیت 5- خونگرمی 6- مهربانی 7- خلق و خو 8- ملایمت 9- صبر و شکیبایی 10- متنانت و وقار

به نظر می رسد که شخصیت در انتخاب همسر مهمتر از ظاهر فرد است (کانینگهام و دیگران ، 1997) و نگرشهای جامعه پذیر مرد برخی اوقات برای خانمها ممکن است از نفوذ اجتماعی مرد ، دلخواه تر باشد (گرازیانو و دیگران ، 1997).

جذابیت ظاهری می تواند فرد را درگیر فرایند آشنایی کند اما لزوما ارتباط طولانی مدت و شادی را به همراه نخواهد داشت. علی رغم همه آنچه که هر دو جنس درباره جذابیت ایده آل مد نظر دارند به طور واقعی همسری را انتخاب می کنند که به لحاظ جذابیت همانند خودشان باشد (گریتلی و واید، 1980).

همسر جذاب بر موقعیت اجتماعی فرد تاثیر دارد. اما موقعیت اجتماعی برای برخی از افراد مهمتر است. مردانی که برای آنها نگاه دیگران و موقعیت اجتماعی مهم است به ظاهر و جذابیت ظاهری همسر توجه بیشتری دارند در حالی که مردانی که توجه کمتری به موقعیت اجتماعی دارند به عوامل شخصیتی ارزش بیشتری می دهند و به ظاهر همسر کمتر توجه می کنند (سیندر و دیگران، 1985).

جذابیت ظاهری غیر معمول در عین حال که یک مزیت است می تواند یک نقطه ضعف باشد افراد فوق العاده جذاب با پیشنهادات اغواگرانه محاصره می شوند و به ستوه می آیند در عین حال به نظر می رسد که جامعه نسبت به این افراد به لحاظ هنجارهای خود سخت گیرتر است. بنابراین زنانی که جذابیت بالایی دارند احتمال این هست که مجبور باشند همسری را با جذابیت کمتر انتخاب کنند و دائما وفاداری خود را به او ثابت کنند.

البته ظاهر جذاب احتمالا به رضایت زناشویی بیشتر و یا زندگی شادتر رهنمون نمی شود (بر شاید و دیگران ، 1972).

یک شخصیت قوی در حال شکل گیری یا بالقوه موفق برای خانم ها جذاب است (دیسراچرس ،1995). به نظر می رسد که دور نمای موفقیت مرد برای خانم ها اهمیت دارد این نگرش حتی در کشورهای غربی که خانم ها فرصت تقریبا برابری برای موفق شدن در اختیار دارند نیز همچنان وجود دارد. در ضمن به نظر می رسد که زنان به جذابیت ظاهری مردان هم به عنوان یک امر مطلوب و هم به عنوان یک نماد از موقعیت اجتماعی همانند مردان توجه دارند اما ترجیح می دهند که این امر را پنهان نگاه دارند(اسپریچر، 1989 ، پاولوس و جنسیت ،1994).

تا اینجا به دو منبع جذابیت اشاره شده است یکی جذابیت ظاهری و دیگری جذابیت شخصیتی.

سومین منبع جذابیت «موقعیت اجتماعی» فرد است. موقعیت اجتماعی شامل طبقه اجتماعی ، موقعیت اقتصادی، شان و منزلت اجتماعی ، شهرت، اعتبار، اصالت خانوادگی، تحصیلات، شغل، قومیت، مذهب ، زبان و فرهنگ می شود. طبقه اجتماعی بالا برای دیگر طبقات اجتماعی از جذابیت برخوردار است بنابراین امکان اینکه فردی از طبقه پایین تر جذب فردی از طبقه بالاتر شود هست. موقعیت اقتصادی نیز ایجاد جذابیت می کند. افراد تحت تاثیر میزان درآمد و سرمایه فرد قرار می گیرند. موقعیت اقتصادی نقش مهمی در تعیین جایگاه اجتماعی فرد دارد. جایگاه فرد در اجتماع محلی، شهرت و اعتبار خود او و خانواده اش به راحتی دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد. اصالت خانوادگی که در واقع از اعتبار خانواده، جایگاه خانواده و آبروی خانوادگی ترکیب شده است در نظر خانواده های ایرانی از اهمیت فراوانی برخوردار است و ایجاد جذابیت فراوانی می کند . تحصیلات فرد از دو جهت مهم است یکی به دلیل اینکه تحصیلات بالاتر ، شغل بهتر و وضعیت اقتصادی بهتری را نوید می دهد و در عین حال از توانمندی، هوش و فهم فرد نیز اطلاع می دهد. بسیاری از ما به راحتی تحت تاثیر تحصیلات فرد قرار می گیریم. شغل فرد از چند جهت اهمیت دارد یکی شان و منزلت اجتماعی فرد را می رساند و دیگری میزان درآمد و توانمندی اقتصادی فرد را بیان می کند. برخی از موقعیتها ، زبانها و فرهنگها از جذابیت و اعتبار بیشتری برخوردار هستند. مذهب فرد و دین فرد نیز بر جذابیت او تاثیر دارد. برخی از مذاهب برای یک فرد ممکن است جذابیت بیشتری داشته باشد. هم مذهبی بودن و هم دین بودن از جذابیت برخوردار است چرا که به گونه ای شباهت و همانندی نیز که یکی دیگر از منابع جذابیت است اشاره دارد. جایگاه مذهبی فرد نیز تاثیر گذار است اینکه فرد در میان هم مذهبی های خود از چه جایگاه مذهبی برخوردار است اینکه روحانی است یا یک مومن معتقد در جذابیت تاثیر گذار است. برخی از زبانها در یک جامعه نسبت به زبانها و لهجه های دیگر از اعتبار بالاتری برخوردار هستند. بنابراین زبان و لهجه فرد بر جذابیت او تاثیر گذار است.

یکی دیگر از منابع جذابیت «شباهتهایی» است که با هم داریم. تحقیقات بسیاری نشان داده اند که دانشجویان به شباهتهای شخصیتی و نگرشی توجه می کنند به ویژه زمانی که چندان درگیر عشق نیستند (فاین گلد، 1990). هر چه شباهتها بین دو نفر بیشتر باشد، جذابیت بیشتری به وجود می آید. «شباهتها» بیشتر در مورد اندیشه ها، باورها و نگرشها است. دو نفر که اندیشه ، باور و نگرش نزدیک به هم دارند جذابیت بیشتری را بین خود احساس می کند. شباهت در سایر موارد زندگی از قبیل شباهت در تجربه ، شباهت در حوادث غم انگیز ، شباهت از نظر عضویت در گروه های سیاسی یا اعتقادی خاص ، اهداف مشابه و همانند ، فعاایت های همانند و مشترک همگی ایجاد جذابیت می کند.

یکی از دیگر منابع جذابیت «تضادهایی» است که با هم داریم . یک فرد خجالتی ممکن است فردی صبور و شجاع را جذاب بداند. فردی که پر سر و صدا و پر حرف است ممکن است کسی را که کم حرف و بی سر و صداست را جذاب می داند. تضادها به صفات و شرایطی اشاره دارد که ما تجربه نکرده ایم یا فاقد آن هیتسم اما آن را جذاب می دانیم و خواهان آن هستیم که صاحب آن صفت یا دارای آن شرایط شویم. فردی که خانواده آشفته ای داشته است و خانواده آرام فرد مقابل را جذاب می داند این جذابیت به دلیل «تضاد» ایجاد شده است.

فعالیت

یک نفر از جنس مقابل را که به نظر شما جذاب است را در نظر بگیرید . (لزومی ندارد که او را از نزدیک بشناسید او می تواند یک بازیگر ، نویسنده ، هنرمند ، دانشمند و .. باشد ) و به سؤالات زیر پاسخ دهید.

1- به نظر شما او چقدر جذاب است از 1 تا 100 به او نمره دهید .

2- به نظر شما او در کدام یک از حوزه های زیر جذاب تر است ؟

الف- جذابیت ظاهری

ب- جذدابیت شخصیتی

ج- موقعیت اجتماعی

د- شباهت ها

ه- تضادها

3- به هر کدام از موارد بالا از 1 تا 100 نمره دهید. سپس نمرات را با هم جمع کنید و بر 5 تقسیم کنید. عدد بدست آمده را با نمره ای که در ابتدا به او داده بودید مقایسه کنید.

4- اگر چنانچه فردی برای شما جذاب باشد به نظر شما آیا به این معنی است که :

الف- عاشق او هستید

ب- برای هم آفریده شده اید

ج- ازدواج موفقی خواهید داشت

د- هیچکدام


نوشته شده توسط: ازدواج عاقلانه

نوشته های دیگران ()


i ْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

 در تحقیقات برای ازدواج از چه کسانی تحقیق کنیم
مزایای ازدواج
ده ارتباط بی سرانجام در ازدواج (1)
[عناوین آرشیوشده]


خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها ::
44141

:: بازدیدهای امروز::
13


:: بازدیدهای دیروز::
5


:: درباره خودم ::

وبلاگ ازدواج عاقلانه سازمان ملی جوانان استان چهارمحال وبختیاری

:: لینک به وبلاگ ::

وبلاگ ازدواج عاقلانه سازمان ملی جوانان استان چهارمحال وبختیاری

:: پیوندهای روزانه ::

سازمان ملی جوانان [60]
[آرشیو(1)]

:: اوقات شرعی ::

::فهرست موضوعی یادداشت ها ::

چه کسانی برای ازدواج مناسب نیستند[3] . ازدواج[2] . انتخاب همسر[2] . بی سرانجام . دلایل نادرست ازدواج . ده ارتباط . ده ارتباط بی سرانجام در ازدواج(1) . ده ارتباط بی سرانجام در ازدواج(2) . شرایط مشکل زا . مزایای ازدواج .

:: آرشیو ::

انتخاب همسر
دلایل نادرست ازدواج
پرسشهای ازدواج
آشنایی در ازدواج
نظریه های آشنایی در ازدواج
ده اشتباه در فرایند آشنایی
شهریور 1387
آذر 1387

:: خبرنامه ::